Aromatyzacja w biznesie

Wpływ zapachu na sprzedaż

Wpływ zapachu na sprzedaż - korzyści

Zapach pozostaje w pamięci dłużej niż obraz lub dźwięk – mózg człowieka zapamiętuje go najdłużej. Dzieje się tak dlatego, że zmysł powonienia jest połączony bezpośrednio z częścią mózgu odpowiadającą za nasze emocje. Naukowcy już kilkanaście lat temu dowiedli, że zapach jako kompozycja związków chemicznych może więc wpływać na podejmowane decyzje. Między innymi dlatego powstała i rozwinęła się dziedzina marketingu, jaką jest aromamarketing. Jej głównym założeniem jest to, aby zainteresować klienta konkretną marką przy użyciu wybranych starannie zapachów. Czy zapach może mieć wpływ na sprzedaż? Przekonajmy się!

Zapach w sklepie – jak wpływa na sprzedaż? Korzyści z aromamarketingu

Aromamarketing, nazywany również marketingiem zapachowym, niesie wiele korzyści dla przedsiębiorcy zdecydowanego na wdrożenie zasad z tej dyscypliny we własnej firmie. Są to przede wszystkim: 

  • wyróżnienie na rynku,
  • większy prestiż marki,
  • budowanie trwałej więzi klientów z firmą. 
Zapach w sklepie jak wpływa na sprzedaż

Jednym z kluczowych czynników dla rozwoju każdego biznesu jest tworzenie dobrego wizerunku. Specjaliści od marketingu, badając wpływ zapachu na sprzedaż, dowiedli, że kojarzenie marki z przyjemnym zapachem lub zapachami wpływa na późniejsze wyniki sprzedażowe. Aromamarketing bazuje na tym, że woń działa podświadomie na odbiorcę i w pewnym sensie zapach może „manipulować” klientami. 

Badania dotyczące marketingu zapachowego dowiodły, że w tych punktach sprzedaży, gdzie świadomie używa się określonych zapachów u klientów, mimowolnie powstają dobre skojarzenia na temat marki. Spędzają oni w sklepie więcej czasu, wzrasta u nich chęć zakupu konkretnych produktów, a w efekcie zwiększają się też obroty w sklepie. Niezależnie od branży, w jakiej ktoś prosperuje, dobrze, żeby zastanowił się, jak dobrać zapach, by przełożyło się to na realne korzyści oraz zwrócenie uwagi właśnie na swoją firmę, w porównaniu do rywali z branży. Im większa konkurencja, tym większe takie czynniki mają znaczenie – pomogą Ci wyróżnić się z tłumu. Jeśli zastanawiasz się jak dobrać zapach do branży, sprawdź nasz poradnik w tym temacie!

Dobór odpowiedniego zapachu, aby miał wpływ na sprzedaż

Z pewnością, nie należy bagatelizować tego, jaki jest wpływ zapachu na sprzedaż.
Kluczowe natomiast jest to, aby zapach był dopasowany, nawet nie tylko do branży ale i do konkretnej firmy. W tym celu należy dopasować go do grupy docelowej. Na przykład, w aromamarketingu uwzględnia się płeć i wiek oraz zainteresowania potencjalnych konsumentów. 

Warto sugerować się spersonalizowanymi wyznacznikami, ponieważ mózg każdego z nas inaczej rejestruje inne zapachy. Wynika to również  z tego, jakie ktoś ma wspomnienia
i z czym kojarzy określoną woń. Trudniej jest określić zapachy dominujące.
Z pewnością, wybór zapachu dla własnej działalności zależy od czynników, takich jak: 

  • branża,
  • charakterystyka grupy docelowej, 
  • wystrój wnętrza. 

Te wyznaczniki pokazują, że myśląc o tym, jak wpływa na sprzedaż zapach w sklepie, należy wszystko rozważyć bardzo dokładnie. Jeśli sami nie potrafimy tego określić,
warto skorzystać z porad ekspertów od marketingu zapachowego. 

Wykreowane kompozycje zapachowe 

Aromamarketing wskazuje na potrzebę wykreowania kompozycji zapachowych,
jak najlepiej dopasowanych do Twojej klienteli. Co ciekawe, ma to znaczenie zarówno
w pomieszczeniu sklepowym, jak i na nośnikach reklamowych, jakie wręcza się klientom. Nie wolno tego lekceważyć, zwłaszcza, że istnieją branże, w których zapach może mieć kolosalne znaczenie. Są to głównie te, w których spędzamy więcej czasu oraz te, dzięki którym można się na co dzień zrelaksować: salony fryzjerskie, SPA, czy gabinety kosmetyczne. Zapomnij o kadzidełkach, czy świeczkach zapachowych – mogą zaprószyć ogień, oraz czasem są zbyt intensywne. Zdecydowanie lepiej rozpylać zapach za pomocą profesjonalnych dyfuzorów zapachowych. To rozwiązanie sprawdza się również na siłowniach, w klubach fitness albo w centrach handlowych. Aktualnie aromamarketing zyskuje na popularności, ponieważ zapach może wyraźnie zwiększać zarobki konkretnej firmy, stymulując klientów do zakupu. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *