Magia zapachu, fakty i mity

Marketing sensoryczny

Marketing to jedna z najistotniejszych nauk pozwalająca na to, by dana firma czy marka mogła rzeczywiście przynosić korzyści finansowe. Najkrócej można by określić ją jako „zaspokajanie potrzeb, by uzyskać zysk.” Obecnie powstają coraz to nowsze rodzaje marketingu, które docierają jeszcze precyzyjniej w motywacje klientów oraz pozwalają na o wiele skuteczniejsze działania sprzedażowe.

Marketing sensoryczny, czyli kiedy zakupu dokonują zmysły

Bardzo często klienci pytani dlaczego dokonali właśnie takiej decyzji, a nie innej, nie są w stanie logicznie odpowiedzieć. Mamy wtedy do czynienia z działaniem podświadomości oraz pozytywnych skojarzeń, które znacznie mocniej na nas oddziałują aniżeli logiczne argumenty. Zwłaszcza jeśli jesteśmy akurat zmęczeni lub też nasza potrzeba jest duża, albo ktoś polecił nam dany produkt, usługę czy miejsce. Wracając jednak do podświadomości oraz przyjemnych doznań, gdy w czasie zakupu główną rolę odgrywają nasze zmysły, mamy wtedy do czynienia najczęściej z działaniem marketingu sensorycznego. Jego dewiza jest bardzo prosta, brzmi ona „rozbudź zmysły.” Marketing sensoryczny jest zazwyczaj bardzo dobrze przemyślany. Dzięki temu jest dla klienta wręcz niezauważalny. To pięknie przygotowane dekoracje, zapach, coś czego może skosztować, czy dotknąć, a także muzyka, czy też relaksujące dźwięki. Gdy wszystko ze sobą współgra – efekty potrafią być zdumiewające.

Marketing zapachowy – jedna z odmian marketingu sensorycznego

Jedną z odmian marketingu sensorycznego jest marketing oparty tylko na jednym ze zmysłów, a jednocześnie na tym, który można uznać za najbardziej pierwotny i wpływające najmocniej na naszą podświadomość. Mowa tu o węchu. Marketing zapachowy lub też inaczej aromamarketing to przede wszystkim korzystanie z dobroczynnego wpływu zapachów na nasze samopoczucie. Polega on najczęściej na aromatyzowaniu sklepów, biur czy restauracji po to, by stworzyć przestrzeń, w której pracownicy, klienci czy goście będą mogli czuć się jeszcze lepiej. To bezpośrednio wpływa zaś na ich chęć powrotu, czy wybraniu danej firmy lub usługi ponownie. Badania wykazały, że ponad 60% osób znacznie lepiej zapamiętuje daną markę czy miejsce dzięki zapachowi aniżeli obrazom czy tym, co dostrzegli. Poza tym odpowiednio dobrany aromat wpływa na prestiż danego miejsca, co podnosi jego renomę w oczach klientów.

Czy warto zdecydować się na aromatyzację?

Niezależnie od tego jaką działalność prowadzisz, możesz przekonać się o tym bardzo szybko. Ważne jednak, by odpowiednio dobrać zapachy do miejsca, zharmonizować je z przekazem firmy i odpowiednio je zaaplikować. Zajmiemy się tym z przyjemnością, zapraszamy do kontaktu.
Powrót do listy