Magia zapachu, fakty i mity

Aromamarketing i Neuromarketing sensoryczny

Aromamarketing i Neuromarketing sensoryczny.

Niezależnie od charakteru prowadzonej działalności zawsze ogromnie ważnym aspektem jest marketing. Obecnie trwają badania nad kolejnymi możliwościami sprawnego reklamowania swoich usług oraz produktów. Niewątpliwie dużą rolę odgrywają w sprzedaży takie rodzaje marketingu jak aromamarketing oraz neuromarketing sensoryczny.

Czym jest aromamarketing?

Zapachy są nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Jednakże mało kto jest świadomy tego, że węch bezpośrednio wiąże się z układem limbicznym. Co to oznacza w praktyce? Otóż jego głębokie oddziaływanie na emocjonalne centrum mózgu, na wszystko to, co wiąże się z uczuciami oraz wspomnieniami. Niezależnie od tego, czy są one świadome, czy nie. Tę właściwość wykorzystuje aromamarketing. Pomaga on bowiem, dzięki profesjonalnie dobieranym kompozycjom zapachowym, wzmacniać, upiększać i wyeksponować wizerunek danej marki. Zapachy docierają wprost do emocji klientów, dzięki czemu zaczynają oni kojarzyć dane miejsce, czy usługę znacznie przychylniej. Aromamarketing swój początek miał w latach 90 ostatniego wieku, kiedy to Singapore Airlines rozpoczął, jako jeden z pierwszych, wykorzystywać węch i jego właściwości oraz preferencje w marketingu. Owe linie lotnicze dodawały subtelny zapach perfum do gorących ręczników, które podawano pasażerom przed startem. Dzięki temu nawet długie loty zaczęto kojarzyć z przyjemnością i odpowiednią linią lotniczą. W Polsce aroma marketing miał swój debiut, gdy podczas premiery filmu „Jaśmin” Jana Jakuba Kolskiego, widzowie oprócz doznań wzrokowych poczuli także specyficzny zapach, który był rozpylany w czasie seansu. Oczywiście był to zapach jaśminu.

Czym jest neuromarketing?

Naeuromarketing, w wielkim skrócie, to neurobiologia, czyli nauka o układzie nerwowym człowieka, nakierowana na to wszystko, co ma związek z marketingiem. Ten ostatni dotyczy komunikacji, która ma miejsce pomiędzy klientami, a daną firmą, produktem czy usługą.  Ma on wyjaśniać jaka była motywacja do zakupu. Obecnie uważa się, że za wszystkim stoi działanie naszego układu nerwowego. To właśnie impulsy, które wysyła nasz mózg, pomagają w podejmowaniu określonych decyzji, także tych dotyczących zakupów. Dzięki neuromarketingowi można dotrzeć do podświadomości i dowiedzieć się, co naprawdę stoi za naszymi wyborami. Bardzo często bowiem, na pytanie dlaczego coś kupiliśmy, trudno jest nam udzielić jasnej i klarownej odpowiedzi. Zwłaszcza gdy okazuje się, że podobny przedmiot czy usługa była również dostępna i była na przykład tańsza, czy dawałaby nam więcej korzyści. W tworzeniu swojej marki, czy prowadzeniu firmy warto wziąć pod uwagę wiele różnych czynników, a także najnowsze badania, które pozwalają na szybszy rozwój i wzrost przychodów. Takimi narzędziami i metodami, nad którymi trzeba koniecznie się pochylić, są niewątpliwie aromamarketing i neuromarketing sensoryczny. Umiejętnie wykorzystane bowiem przynoszą ogrom korzyści.
Powrót do listy