Magia zapachu, fakty i mity

Aromamarketing w kształtowaniu wizerunku marki

Chyba wszyscy znamy to uczucie, kiedy zapach, który czujemy przywołuje na myśl pozytywne skojarzenia. Pomyśl, z czym kojarzą Ci się wakacje na wsi u babci, wigilijny wieczór lub pierwszy dzień wiosny. Jesteśmy przekonani, że m.in. pomyślisz o zapachach. Nic więc dziwnego, że aromaty wykorzystywane są przez różne marki celem budowania lojalności klientów. Jeśli podczas zakupów w danym sklepie czujemy przyjemny zapach nie tylko wprawi nas w to w lepszy nastrój (co może doprowadzić do tego, że do koszyka włożymy więcej przedmiotów), ale także zaczniemy kojarzyć dany zapach z danym sklepem. Zapamiętamy go i przy następnej wizycie wyda nam się wręcz bliski. Może – do tego stopnia, że z łatwością rozpoznacie markę na podstawie tego, jak pachną jej produkty a także… ona sama. Jak więc wykorzystać aromamarketing w kształtowaniu wizerunku marki?

Tytułem wstępu

Aromamarketing w wizerunku firmy to forma marketingu sensorycznego, czyli takiego, który wprost oddziałuje na użytkownika i jego zmysły. Jest on wykorzystywany stacjonarnie – np. w sklepach odzieżowych, gdzie jego zadaniem jest tworzenie przyjemnej, “pro-zakupowej” atmosfery. Kojarzycie intensywny zapach unoszący się w popularnych sieciówkach (Reserved, Stradivarius, Zara…)? Jesteśmy niemal pewni, że myśląc o tych markach jesteście w stanie przypomnieć sobie, jak pachnie w ich butikach. Marketing zapachowy jest zjawiskiem stosunkowo nowym. Na większą skalę zaczęto używać go w latach 90. ubiegłego wieku. Dosyć szybko stał się narzędziem zwiększającym konkurencyjność. W Polsce jego startu upatruje się w premierze filmu “Jasminum” Jana Jakuba Kolskiego, podczas której wchodzący na salę kinową goście mogli poczuć zapach przyjemnej woni jaśminu. Od tej pory stał się w naszym kraju na tyle powszechny, że nie stanowi żadnego novum, a raczej stał się bazą promocyjną marek takich jak Avon czy Oriflame, ale także butików, a nawet salonów samochodowych.

Jak kształtować wizerunek marki dzięki aromamarketingowi?

Wrażenia zapachowe mogą wpływać na decyzje zakupowe konsumentów. Dowiodły tego badania Noblistów: Richarda Axela i Lindy Buck. Nic więc dziwnego, że aromamarketing pomaga budować wizerunek marki – odpowiednio dobrany umożliwia nie tylko łatwą identyfikację. Angażując węch użytkownika – potencjalnego klienta – w dużej mierze wpływa na odbiór marki. Wybierając luksusowy zapach, sprawimy, że będzie kojarzyła się jako marka sprzedająca produkty wysokiej jakości. Co za tym idzie? Oczywiście pewnego rodzaju prestiż, który dla niektórych odbiorców bywa najważniejszym czynnikiem zakupowym i bodźcem do zwiększenia ich lojalności. Komu bowiem nie zależy na powracających klientach, którzy dobrze czują się w naszym biurze/sklepie i chętnie spędzają w nim więcej czasu. Jeśli zależy nam na zapachu bardziej swojskim, przyjemnie kojarzącym się każdemu, wybierzmy np. zapach świeżego chleba, czy kawy. Przyjemnie pobudzą nie tylko apetyt i pragnienie! Wzbudzą przyjemne skojarzenia z naszą marką, sprawią że ludzie poczują się w naszym sklepie czy biurze miło i swobodnie. Dobierz więc zapachy do swojej grupy docelowej. Pomyśl jakie wrażenie chcesz wzbudzić w swoich klientach. Na jakich skojarzeniach Ci zależy? Jak chcesz, żeby się czuli wchodząc do Twoich pomieszczeń? Dopasuj zapachy do swojej marki – pomoże Ci to zbudować silną więź z klientami.

Jaka branża może wykorzystać siłę zapachu?

Odpowiedź jest w zasadzie prosta: z niesamowitych właściwości zapachu może korzystać każda branża. Jak wpłynie on na odbiór marki?
  • sektor dóbr luksusowych, salonów jubilerskich: estetyczne światło + przyjemny zapach pozwoli klientom sklepu poczuć się luksusowo – co może wpływać na ich decyzje zakupowe.
  • bankowość, finanse: odpowiednio dobrany aromat do oddziału banku pozwoli klientowi poczuć się bezpiecznie, zwiększy jego komfort i ułatwi podjęcie trudnych decyzji, np. o kredycie. Dodatkowo pozostawi miłe wrażenie po wizycie, pozostawi wspomnienie oddziału jako eleganckiego i profesjonalnego.
  • cukiernie, piekarnie, kawiarnie – gwarantujemy, że dyskretny zapach świeżego pieczywa lub ciastek świątecznych doda wnętrzom przytulności i spowoduje chęć powrotu po kolejną porcję śniadaniowych bułeczek. Mocny zapach kawy w kawiarni pobudzi Twoich Klientów i sprawi, że chętnie zamówią kubek parującego napoju!
  • hotele, pensjonaty – odpowiednio dobrane zapachy do hoteli mogą wzbudzić w Klientach poczucie bezpieczeństwa, luksusu, chęć powrotu. Wszystko zależy od tego, jakiego efektu szukasz.
Oczywiście każda branża będzie wykorzystywać inne zapachy do promocji swojego sklepu, biura lub oddziału. Ich wybór nie jest łatwy, ale gwarantujemy, że każdemu biznesowi może pomóc stać się częściej odwiedzanym, bardziej lubianym oraz angażującym. Aromamarketing może być bardzo ważnym czynnikiem budowania wizerunku Twojej marki. Doceń moc zapachu!
Powrót do listy